TUPÍ OR NOT TUPÍ
SALA DE LES VOLTES
Del 18 d’abril al 28 de juny de 2015.
Inauguració dissabte 18 d’abril a les 19.30h.
Tupí or not Tupí s’estructura des de la transversalitat interdisciplinària de l’art contemporani amb les tradicions de l’art modern i antic, construint relats a base de connexions i noves sinèrgies que establim entre la Biblioteca Museu Victor Balaguer i el Centre d’Art Contemporani LA SALA.
Per poder fer-ho s’ha elaborat un relat de les manifestacions artístiques sense límits cronològics, de forma multidisciplinària, tot explorant les relacions que s’estableixen en certes obres i que descobreixen les vinculacions formals que pot haver-hi entre obres del 3000 – 2000 aC i obres del 2000 dC, que reflecteixen que no existeix tant vertigen en el salt de 4.000 anys entre la figuració religiosa i l’art contemporani. Entenem que la vinculació resulta provocadora en més d’una ocasió. Les referències que trobem en les obres antigues són essencials per dir-nos i sentir-nos moderns.
Una de les característiques de la modernitat és la voluntat d’estar constantment reinterpretant el seu passat. Però alhora ens trobem que el que anomenem antic és allò que no podem reconstruir, però que tampoc no podem destruir i ignorar. La referència al passat és per a nosaltres tan essencial que és solament gràcies a ella que ens diem i sentim moderns.
La mostra, comissariada per Lluís Torrens, proposa una reflexió entorn al concepte d’obra d’art. Partint del fet que l’art ha tingut sempre per a les cultures antigues una connotació “màgica”, funcionant com objecte de caire diví, un “fetitxe” i com a partir del segle XVIII, amb Kant i Hegel, les obres d’art passen a situar-se en el terreny de l’estètica. Fins arribar a l’actualitat on l’art contemporani torna a trencar les barreres entre l’obra estètica i el fetitxe i on els museus i centres d’art passen a funcionar com a espais “sagrats”.
La confrontació de les obres d’artistes contemporanis i d’altres cultures procedents de la col•lecció Biel Torrens i dels fons d’art de l’Ajuntament de Sant Boi de Llobregat amb peces de la Biblioteca Museu Víctor Balaguer, ajuden a provocar aquesta reflexió a l’entorn del concepte de màgia i fetitxe presents en el món de l’art i enfronta al visitant amb diferents propostes de lectures d’obres del passat des de la visió dels artistes contemporanis.
A la mostra es poden veure obres d’artistes actuals com Jaume Plensa, Jordi Fulla, Jo Milne, Alfredo Jaar o Miao Xiaochun, entre d’altres, així com una trentena de peces entre pintures, gravats i escultures dels segles XVII i XIX dels fons de la Biblioteca Museu Víctor Balaguer. Pel que fa a les obres de la Biblioteca Museu, cal destacar que es tracta de peces que generalment es troben a les reserves del museu i algunes d’elles seran inèdites pels visitants.
Les obres del Museu Víctor Balaguer han estat escollides per a crear diferents diàlegs amb les creacions dels artistes contemporanis, la selecció ha estat realitzada en alguns casos pels propis artistes o pel comissari de la mostra.
ACTIVITATS COMPLEMENTÀRIES
• Visita comentada a càrrec del comissari de la mostra. Dissabte 25 d’abril a les 12 h.
• Visites comentades a l’exposició. Dissabte 23 de maig i diumenge 14 de juny a les 12h.
• Taller familiar Tupí or not Tupí. Diumenge 17 de maig a les 12h. Places limitades. Cal reserva prèvia.
• Art Class. Introducció de l’art contemporani al currículum escolar. A càrrec d’Art Públic. Dirigida al professorat de tots els cicles educatius i a persones interessades. Dijous 21 de maig a les 18 h. Places limitades. Cal reserva prèvia.
• Visites i tallers escolars, amb reserva prèvia.